Boekhouden & Administratie

Administratie is een breed woord, waaronder boekhouding valt. Het verwerken van de financiële administratie en het verrichten van de fiscale plichten zijn van groot belang. U bent als ondernemer verplicht  een administratie bij te houden. Administratie is een breed woord, waaronder boekhouding valt. Het verwerken van de financiële administratie en het verrichten van de fiscale plichten zijn van groot belang. U bent als ondernemer verplicht  een administratie bij te houden.

Administratie is een breed woord, waaronder boekhouding valt. Het verwerken van de financiële administratie en het verrichten van de fiscale plichten zijn van groot belang. U bent als ondernemer verplicht  een administratie bij te houden.

Boekhouden is het verwerken van alle financiële administratie-handelingen. Elke bedrijf heeft een eigen boekhouding, waarbij ze alle documenten moeten verwerken die te maken heeft met hun ontvangsten en uitgaven.
De 3 belangrijkste redenen waarom het belangrijk is om uw financiële administratie bij te houden:
1. Inzicht in uw financiële situatie
2. De belastingdienst heeft regels voor het bijhouden en bewaren van uw administratie.
3. U kunt direct een jaarrekening opstellen of zakelijke lening of hypotheek.
Een aantal voorbeeld die vallen onder boekhouding.
  • Het beheren van Inkoopboek
  • Het beheren van Verkoopboek
  • Het beheren van Bankboek
  • Het beheren van Kasboek
  • Het beheren van je debiteuren en crediteuren.
  • Aangifte omzetbelasting (per maand, kwartaal of jaar)
  • Voorraadadministratie
  • Salarisadministratie – loonadministratie
  • Aangifte inkomstenbelasting
  • Aangifte VPB
  • Aangifte loonheffing
  • Verrichten van de jaarafsluiting
Bent u ondernemer met personeel in loondienst? Dan bent u verplicht om salarisadministratie bij te houden. De salarisadministratie is geen eenvoudig klus, daarom kunt u deze ook uitbesteden aan ons.
  • Het bijhouden van personeelsgegevens (administratie)
  • Het registreren van de gewerkte uren en declaraties.
  • Het berekenen van de netto en brutoloon
  • Loonheffingen bijhouden en doorgeven aan de belastingdienst (aangifte loonheffing)
  • Bijhouden van extra salarisbetalingen.
  • Opstellen van de jaaropgaven voor uw werknemers
  • Het verrichten van boeking in de boekhouding wat betreft de loonkosten
  • Uitbetalen van salarissen.
Het is al grotendeels te raden wat een rittenregistratie is, maar waarvoor wordt het nou gebruikt en wanneer is het verplicht om een rittenregistratie bij te houden? Wij leggen het u graag uit.
Gebruikt u een auto van de zaak voor uw privédoeleinden? Dan heeft u te maken met rittenregistratie of bijtelling. Hier zullen we het hebben over rittenregistratie. De belastingdienst wilt verplicht een rittenregistratie die nauwkeurig is bijgehouden op zakelijke ritten en ritten die privé zijn gereden.  Uw rittenregistratie moet verplicht voldoen aan het volgende:
  • Type en merk van uw zakelijke auto
  • Kenteken
  • Periode van en tot wanneer de auto gebruikt is
  • Een aan elkaar gesloten begin- en eindstand van de kilometerteller
  • Uw vertrek- en aankomstadres (wijkt uw route af dan moet u dit ook aangeven)
  • De gemaakt kilometers.
  • 1. Datum 2. begin- eindstand 3. Vertrek- en aankomstadres 4. Zakelijke of privérit 5. totale zakelijke en privékilometers
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/rittenregistratie
Het beheren van de in- en uitgaande goederen vanuit uw voorraad. Het bijhouden van de aantallen, inkoop- en verkoopprijs per artikel is erg belangrijk.
  • Voor vroegtijdig rekening houden met lege voorraad is het goed om te weten over hoeveel voorraad u beschikt van elk artikel.
  • Om uw omzet- uw kosten per artikel te berekenen is een voorraadadministratie altijd handig.
Een urenadministratie bijhouden is niet verplicht, maar wel handig. Wilt u weten hoeveel uur u aal welke bedrijfsactiviteit kwijt bent of wilt u uw uren verantwoorden bij uw klanten of opdrachtgevers? Dan is zo een overzicht erg handig, zodat u kunt aantonen wanneer u wat heeft gedaan.
Een van de belangrijkste onderdelen voor starters en zelfstandig ondernemers is het urencriterium. Als u wilt gebruikmaken van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek moet u voldoen aan 1225 per jaar. U kunt bij het urencriterium alle uren die u besteed aan uw onderneming meetellen. Denkt hierbij aan klantenwerving, administratie bijwerken of uw zelf ontwikkelen met trainingen. Of u midden in een jaar of einde van een jaar bent begonnen met ondernemen, maakt in principe niet uit u moet voldoen aan 1225 uren. 
Uw organisatie is verplicht alle financiële handelingen en gegevens 7 jaar lang, op een gestructureerde wijze bij te houden en te bewaren. Zo kan uw organisatie de financiën verantwoorden tegenover de belastingdienst of wellicht andere instanties. Naaste dit allemaal is het voor uw organisatie, belangrijk dat er overzicht is op winst of verlies, en wat er betaalt of ontvangen moet worden.
Denk hierbij aan:
  • Contracten en overeenkomsten
  • Inkoop- en verkoopfacturen incl. bonnetjes
  • Kasboeken
  • Bedrijfsdocumenten
  • Het bewaren van gegevens van  opdrachtnemers.
  • Salarisadministratie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/hoe-lang-moet-ik-mijn-financiele-administratie-bewaren
Selvi administratie voor ZZP en MKB

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer info over cookies vind u hier: https://www.selviadministratie.nl/privacy-policy/

Contact