Jaarrekening en rapportage

Door uw financiën te analyseren en benodigde documenten op te stellen kunnen wij u, vrij makkelijk adviseren over keuzes en belangen voor uw onderneming.
Naast het opstellen, analyseren en adviseren over financiën moet u ook bewust zijn van het fiscale gedeelte. Daarmee wordt bedoeld het gedeelte wat te maken heeft met rechten en plichten rond om het belastingstelsel.

Ieder inwoner moet zich houden aan de regels van het belastingstelsel, als het gaat om financiën.
Bovendien wilt u uw zaken ook niet laten belemmeren door de fiscus / inspecteur, bij een controle door de belastingdienst, daarom is het verstandig om het fiscale gedeelte te kennen of erover advies te vragen.

Een jaarrekening is een financieel verslag die iedere jaar wordt opgesteld, met de cijfers van het afgelopen jaar.  Met een jaarrekening geeft u de prestaties, voornamelijk het financiële, van een onderneming weer.

Er bestaan 2 verschillende jaarrekeningen.                                                                                                                                                                        1. Fiscale jaarrekening                                                                                                                                                                                                           2. Bedrijfseconomisch jaarrekening

Waaruit bestaat een jaarrekening? Let op: Niet elke ondernemer hoeft een jaarrekening op te stellen en hoe groter uw bedrijf hoe meer u moet toelichten.

  • Balans
  • Winst & Verliesrekening
  • Toelichting op beide

Wie zijn er verplicht een jaarrekening op te stellen? Deze rechtsvormen moeten de jaarrekening ook deponeren bij de Kamer van Koophandel.

  • Besloten vennootschap
  • Naamloze vennootschap
  • Stichting
  • Vereniging
  • Coöperatie/onderlinge waarborgmaatschappij

Accountantsverklaring wanneer is het verplicht?

Volgens de wet zijn er drie soorten rechtspersonen: klein, middelgroot en groot. Voor de laatste twee categorieën is een accountantscontrole en verklaring verplicht. Voor kleine rechtspersonen kan dus ook een ander dan een accountant de jaarrekening opstellen. Feit is wel dat een accountant door zijn opleiding en ervaring expertise heeft op het gebied van verslaggeving.

Wanneer ben ik een middelgrote rechtspersoon?

Dit is het geval indien aan twee van de volgende drie criteria voldaan wordt:

balanstotaal is groter dan of gelijk aan 4,4 miljoen euro
netto-omzet is groter dan of gelijk aan 8,8 miljoen euro
er zijn 50 werknemers of meer.

Voldoet u aan 2 van de bovengenoemde voorwaarden dan is een wettelijke controleplicht door een accountant.​

Het grootste deel van de rechtspersonen in Nederland is aan te merken als kleine rechtspersoon.

U heeft wellicht al gehoord van een ondernemingsplan, de financieel plan is een onderdeel hiervan. Hierin berekenen wij hoeveel geld je nodig hebt om een bedrijf te starten, waar je dit kapitaal vandaan haalt en hoeveel winst u zal maken.

Waaruit bestaat een financieel plan.

  • Investeringsbegroting ( Hoeveel geld is er nodig om mijn bedrijf te runnen en/of te starten?)
  • Financieringsplan (hoe zal ik u gaan betalen?)
  • Exploitatiebegroting (wat zullen de opbrengsten en kosten zijn? Zal er winst worden gemaakt?)
  • Liquiditeitsbegroting (Wat zullen de inkomsten en uitgaven zijn? Zal er iedere maand voldoende geld op de bank zijn?)
  • Privébegroting (Hoeveel geld heeft u nodig om van te leven?)

Een balans is onderdeel van je boekhouding en een momentopname die de financiële situatie van je onderneming weergeeft. Op je balans vind je al je bezittingen, schulden, en ook je eigen vermogen terug op een bepaald moment. Je balans bestaat uit twee zijden, namelijk de activa en de passiva, de belangrijkste eigenschap van een balans is dat deze te allen tijde in evenwicht moet zijn.

 

Een winst- en verliesrekening is een periodiek overzicht van opbrengsten en uitgaven van een onderneming. Het is het financiële huishoudboekje over een tijdvak, meestal een jaar. Je maakt een optelsom van alle opbrengsten verminderd met de kosten in je zaak.

Wilt u het opstellen van de jaarrekening & rapportage graag uit handen geven, zodat u zelf de handen vrij heeft om u te richten op andere zaken als ondernemer? Is het te maken krijgen met de best mogelijke kwaliteit aan diensten en service daarnaast ook uw topprioriteit, dan bent u bij Selvi Administratie & Belastingadviseur aan het juiste adres. Kom met ons in contact om de interessante mogelijkheden te verkennen.

Uit handen geven opstellen jaarrekening & rapportage levert u veel op

Veel ondernemers kiezen ervoor om zelf de jaarrekening & rapportage op te stellen, omdat ze graag  in control blijven. Er gaat echter gemiddeld genomen erg veel tijd zitten in deze omvangrijke klus, waar meestal iedere keer weer tegenop gezien wordt.

Door dit juist uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf houdt u een aanzienlijk aantal uren over om te gebruiken voor bijvoorbeeld het investeren in de groei van uw onderneming. Uitbesteden ontzorgt bovendien. U hoeft zich hier voortaan niet meer druk om te maken. Tenminste, indien u kiest voor ons boekhoudkantoor in de regio Den Haag.

Ook dit kunnen we voor u betekenen

Als ondernemer is het belangrijk u te realiseren dat u niet alles alleen hoeft te doen, en dit ook niet moet willen. Iedereen heeft namelijk z’n eigen talenten en kwaliteiten. De kracht van goed leiderschap is werkzaamheden op de juiste wijze te verdelen, zodat u alleen nog de taken overhoudt waar u zelf energie van krijgt.

Is het hebben van een (financieel) gezond bedrijf ook voor u belangrijk? Dan zijn de jaarrekening & rapportage niet het enige waar we u mee kunnen helpen. Ook met salarisadministratie en/of het ontvangen van gedegen advies staan we u graag terzijde.

Benieuwd naar een aanbod op maat? Contacteer ons vandaag nog

Benieuwd naar wat het aan ons uitbesteden van bijvoorbeeld de jaarrekening & rapportage u persoonlijk oplevert? Daar komt u maar op één manier achter, namelijk het inplannen van een vrijblijvende en kosteloze afspraak. Doordat we een zeer goede bereikbaarheid hebben, is wachten niet eens aan de orde. Wij werken namelijk van maandag tot en met zaterdag, ook in de avonduren.

U neemt eenvoudig contact met ons op de manier die u het beste past. Denk aan het sturen van een e-mail, het ingevuld verzenden van het contactformulier of het telefonisch benaderen. Alvast benieuwd naar onze gemiddelde tarieven? Op onze site vindt u onze interessante prijzen vermeld overzichtelijk vermeld staan. Benieuwd naar een aanbod op maat? Wij staan voor u klaar.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer info over cookies vind u hier: https://www.selviadministratie.nl/privacy-policy/

Contact